Vervolg

Auke vervoerde er veel zand en grind mee vanuit Overijssel naar Friesland, zijn domicilie bleef Leeuwarden. Na verloop van tijd kwam er een opdrukker bij die meestal door zoon Jan werd bediend. Na de oorlog werd het schip te klein voor de vrachtvaart en ging Jan er op wonen in Zwolle.

Regelmatig kwamen er belangstellenden die het schip wilden kopen voor de skûtsjesilerij maar Jan was teveel verknocht aan z’n schip. Echter, toen hij een vrouw trof die niet op het schip wilde wonen verkocht Jan Muntendam ’t skûtsje toch, aan de Friese schipper Dries Hamstra.

Het was 1985 en Dries zeilde al een paar jaar bij de in 1982 opgerichtte IFKS. Twee van z’n bemanningsleden wilden ook graag meedoen en Dries verkocht dit grote skûtsje door aan deze beide mannen: timmerman Pieter Jaring Kamstra en stuurman Rienk de Leeuw.

Pyt was net een timmerbedrijf gestart in een grote boerderij in Terkaple waarbij ook een stukje grond aan de Lange Sleat zat, daar werd het schip verbouwd tot wedstrijdskûtsje. Het schip werd omgedoopt tot De Lege Wâlden, de streek waar naast Terkaple ook Terherne en Akmarijp thuishoren.

De roef en mastkoker werden naar achteren verplaatst, waarbij scheepsbouwer Cor de Koning er voor zorgde dat het schip zijn mooie lijnen behield. Zeilen, zwaarden, rondhouten en roer werden overgenomen van tjalk de Boppelâns zodat nog in 1985 de eerste wedstrijd kon worden gevaren -de Strontrace- een zeiltocht tussen Workum en Warmond v.v.

In 1986 werd met vrienden uit het café en de biljartclub als bemanning de eerste IFKS competitie gevaren met een 2e prijs als resultaat! In de daarop volgende jaren zeilde schipper Pyt Kamstra met wisselende resultaten in de steeds sterker wordende competitie.

Uiteindelijk wist hij in 1994 kampioen te worden in de B-klasse, wat promotie naar de A-klasse betekende. Helaas mocht dit niet zo zijn; in mei 1995 verongelukte Pyt bij een auto-ongeval op de Terhernsterdyk. Bij de uitvaart heeft de bemanning schipper Pyt vanaf het skûtsje naar zijn laatste rustplaats in Terherne gedragen.

De bemanning herpakte zich en stichting Skûtsje De Lege Wâlden werd opgericht. Sindsdien is het door een hele rij schippers bevaren, waarbij regelmatig de A-klasse werd bereikt.

Schippers na Pyt waren achtereenvolgens: Felix Reijmers, Janny Riemersma, Willem Prins, Jehanne Prins, Paul Wassink, Einte Kamstra en Walter Melle van der Vegt. Walter is in 2023 begonnen en we zeilen nu twee jaar in de sterke C-klasse.

Dit jaar behaalden we een 7e plek in het eindklassement met daarbij een 2e prijs in Echtenerbrug en een 3e prijs in Stavoren. Er zit behoorlijk progressie in ploeg en schip, met name met veel wind is De Lege Wâlden een geduchte tegenstander.